Ons team
Het enthousiaste team van De Twine bestaat uit verschillende disciplines. Zo zijn er naast groepsleerkrachten ook kwaliteitscoördinatoren, onderwijsassistenten, vakleerkachten, orthopedagogen en een logopediste werkzaam om het beste uit uw kind te halen.
Hieronder treft u een overzicht aan van onze organisatie.
Directie
Mevr. A. Klimstra-Talsma is directrice van onze school.
Kwaliteitscoördinator
Op SBO de Twine hebben we kwaliteitscoordinatoren (KC-ers). Zij vormen samen met de directie het Interne Ondersteuningsteam van de school en zijn vaste gezichten voor leerkrachten en ouders. Zij vangen signalen op, enthousiasmeren waar nodig, coachen leerkrachten, stimuleren de voortgang en bewaken de kwaliteit van dit proces.
De kc-ers zijn sparringpartner van de directie om te kijken naar wat nodig is voor kwalitatief goed onderwijs en ook dragen ze actief bij aan de uitwerking hiervan.
Groepsleerkracht
De groepsleerkracht is de eerstverantwoordelijke voor de dagelijkse opvang en begeleiding van de leerlingen. Wij werken in kleine groepen zodat er veel persoonlijke aandacht is. Wij vinden het belangrijk dat de driehoek schoolouder-kind in het contact goed is. Voor een positieve ontwikkeling van kinderen is dit essentieel.
Vakleerkracht
De gymnastieklessen worden verzorgd door twee vakleerkrachten gymnastiek.
Ook worden er muziek- en dramalessen aangeboden. Deze lessen worden gegeven door vakleerkrachten van muziekschool Opus 3. Tijdens deze lessen mogen wij gebruik maken van de instrumenten en drama-attributen.
Commissie van Begeleiding
De CVB van onze school bestaat uit een schoolmaatschappelijk werker, orthopedagoog, schoolarts, kwaliteitscoördinator en onderwijszorgondersteuner.
Samen zijn zij verantwoordelijk voor het volgen van de ontwikkeling van de schoolloopbaan van alle kinderen. Eens per maand vergadert de CVB. In situaties waarbij dit nodig is kan een van de leden van de CVB nader onderzoek doen. Dit onderzoek wordt altijd met de ouders besproken. De CVB onderhoudt verder contacten met instanties die buiten de school opereren, maar die soms gesprekspartner zijn als het gaat om de individuele belangen van kinderen.
Schoolmaatschappelijk werk
Soms zijn er problemen met de opvoeding van kinderen. Onze school heeft een schoolmaatschappelijk werker. Dit is geen leerkracht, maar een deskundige die opvoedingsadviezen kan geven. U kunt daar, naast opvoedingsvragen, ook terecht voor een gesprek over andere problemen die in uw gezin een rol spelen. Over welke problemen en vragen kan het gaan? Bijvoorbeeld:
- Mijn kind is vaak angstig en durft ‘s avonds niet te gaan slapen
- Mijn kind wordt vaak gepest
- Mijn kind speelt altijd alleen en heeft nooit vriendjes.
- Ik ben gescheiden en moet mijn kind alleen opvoeden en dat vind ik erg moeilijk.
- Mijn kind wordt steeds drukker en agressiever.
U kunt een afspraak maken via de groepsleerkracht van uw
kind of via de kwaliteitscoördinator.
Orthopedagoog
De orthopedagoog richt zich vooral op problematieken en ontwikkelkansen in de thuissituaties van de leerling. Ook zijn zij aanwezig bij groepsleerlingbesprekingen en doen observaties.
Logopedie
De logopediste geeft ondersteuning aan leerlingen en leerkrachten bij taal-, leesproblemen en creeert kansen voor ontwikkeling.
Ze begeleidt leerlingen, screent alle nieuwe leerlingen, stelt plannen op en begeleidt leerkrachten bij het uitvoeren ervan.
Onderwijsassistent
De onderwijsassistenten ondersteunen de leerkrachten en begeleiden leerlingen wanneer zij intensieve zorg of aandacht nodig hebben. Dit doen zij in de groep of op de leerpleinen.
In het kader van Anders Organiseren geven de onderwijsassisten tuin -, kook - en creatieve workshops.
Administratie
De administratie van de school houdt zich bezig met het verzorgen van de financiële- en leerlingenadministratie. Daarnaast verzorgt zij de aanvragen voor leerlingenvervoer, is vaak eerste aanspreekpunt voor telefonisch contact en is steunpunt voor de directie en teamleden.
Conciërge
De conciërge ondersteunt bij het dagelijks reilen en zeilen van de school. Van klein onderhoud, kopieerwerk tot het opnemen van de telefoon.
OZO Horizon
Onze school maakt ook gebruik van OZO’s (onderwijszorgondersteuners).
Zij worden ingezet om zorgaspecten bij leerlingen te verkleinen, zodat er meer aandacht kan zijn om tot leren te komen.