Ons team
Het enthousiaste team van De Twine bestaat uit verschillende disciplines. Zo zijn er naast groepsleerkrachten ook kwaliteitscoördinatoren, onderwijsassistenten, vakleerkachten, orthopedagogen en een logopediste werkzaam om het beste uit uw kind te halen.
Hieronder treft u een overzicht aan van onze organisatie.
Directie
Mevr. A. Klimstra-Talsma is directrice van onze school.
Kwaliteitscoördinator
Op SBO de Twine hebben we kwaliteitscoordinatoren (KC-ers). Zij vormen samen met de directie het Interne Ondersteuningsteam van de school en zijn vaste gezichten voor leerkrachten en ouders. Zij vangen signalen op, enthousiasmeren waar nodig, coachen leerkrachten, stimuleren de voortgang en bewaken de kwaliteit van dit proces.
De kc-ers zijn sparringpartner van de directie om te kijken naar wat nodig is voor kwalitatief goed onderwijs en ook dragen ze actief bij aan de uitwerking hiervan.
Groepsleerkracht
De groepsleerkracht is de eerstverantwoordelijke voor de dagelijkse opvang en begeleiding van de leerlingen. Wij werken in kleine groepen zodat er veel persoonlijke aandacht is. Wij vinden het belangrijk dat de driehoek schoolouder-kind in het contact goed is. Voor een positieve ontwikkeling van kinderen is dit essentieel.
Vakleerkracht
De gymnastieklessen worden verzorgd door twee vakleerkrachten gymnastiek.
Ook worden er muziek- en dramalessen aangeboden. Deze lessen worden gegeven door vakleerkrachten van muziekschool Opus 3. Tijdens deze lessen mogen wij gebruik maken van de instrumenten en drama-attributen.
Zorgteam
Het zorgteam van onze school bestaat uit een schoolmaatschappelijk werker, psycholoog, psychologisch assistent, orthopedagoog, schoolarts, kwaliteitscoördinator en directie.
Samen zijn zij verantwoordelijk voor het volgen van de ontwikkeling van de schoolloopbaan van alle kinderen. Eens per maand vergadert het zorgteam. In situaties waarbij dit nodig is kan een van de leden van het zorgteam nader onderzoek doen. Dit onderzoek wordt altijd met de ouders besproken. Het zorgteam onderhoudt verder contacten met instanties die buiten de school opereren, maar die soms gesprekspartner zijn als het gaat om de individuele belangen van kinderen.
Schoolmaatschappelijk werk
De schoolmaatschappelijk werker probeert zoveel mogelijk de ouders van nieuwe leerlingen te bezoeken. De schoolmaatschappelijk werker stelt zich op de hoogte van de thuissituatie van alle leerlingen, door het lezen van de verslagen van de huisbezoeken die door elke groepsleerkracht minstens één keer per jaar worden gedaan.
Orthopedagoog / Psychologisch assistent
De orthopedagoog en psychologisch assistent zijn verantwoordelijk voor het verrichten van (aanvullend) psychologisch onderzoek.
Dit onderzoekt vindt doorgaans plaats op verzoek van de intern begeleider, nadat dit verzoek besproken is in de vergadering van het begeleidingsteam. Het onderzoek dient te allen tijde om nog beter aan de hulpvragen van de leerling tegemoet te kunnen komen.
Logopedie
De logopedist houdt zich bezig met stem, spraak, taal, lezen (dyslexie), gehoor, afwijkende mondgewoonten (open-mond gedrag en duimzuigen) en eet- en drinkproblemen.
Onderwijsassistent
De onderwijsassistent assisteert de groepsleerkracht bij de dagelijkse opvang en begeleiding van de kinderen. De onderwijsassistent heeft geen lesgevende bevoegdheid.
Administratie
De administratie van de school houdt zich bezig met het verzorgen van de financiële- en leerlingenadministratie. Daarnaast verzorgt zij de aanvragen voor leerlingenvervoer, is vaak eerste aanspreekpunt voor telefonisch contact en is steunpunt voor de directie en teamleden.
Conciërge
De conciërge is belast met kleine onderhoudswerkzaamheden, kopieerwerk, en het verzorgen van consumpties.
OZO Horizon
Onze school maakt ook gebruik van OZO’s (Onderwijszorgondersteuners).
Zij worden ingezet om zorgaspecten bij leerlingen te verkleinen, zodat er meer aandacht kan zijn om tot leren te komen.